16 de gen. 2016

Repassant l'arxiu de fotografies m'he adonat que feia molt de temps que no anava a Castell s'Espasa. Passar-hi de llarg, moltes vegades, però aturar-me per baixar a ambdos costats, només una. Des de l'aparcament, tenint el castell s'espasa al davant, aquest 'muntanyot' que es veu a la foto, a l'esquerra baixa la riera d'Escales i a la dreta la riera de Sant Aniol. Les dues s'ajuntaran una mica més endavant, al pas del Duc, per formar el que ja és el Llierca. I creieu-me que val la pena.

La riera d'Escales surt per aquest pas estret de la primera fotografia. A l'entrar-hi, descobreixes un camí per la llera que sembla no acabar-se mai. Quedes voltat de parets verticals, que la manca d'aigua deixen al descobert formacions de gran bellesa.

Els petits detalls de les roques també són importants. T'aturaries a cada pas. Però vas caminant i t'empetiteixes. Les roques cada vegada semblen més altes i el camí més estret.

A la sortida del túnel no hi pots arribar. La primera de les famoses olles et barra el pas. Una cavitat esfèrica de grans dimensions amb bastant aigua per cobrir-te del tot és la responsable. I encara que sigui estiu, la pedra és tant polida que hi quedaries atrapat.

N'hi ha més, però per veure-les cal pujar per una corda d'escalada posada a la seva dreta. Avui ho he tornar a fer, però només per gaudir de la vista de tot el recorregut fet. Impressiona.

Satisfet d'haver-hi tornat, ja a l'aparcament, he baixat a la riera de Sant Aniol. Tot i les similituds de les dues rieres, en aquesta hi havia aigua. I a més, se la sentia saltar al passar pel sota del Portell d'en Roca, abans d'arribar a la gorga, lloc on també acaba desapareixent.

Podeu veure que dic la veritat. El 'muntanyot' de castell s'espasa també apareix a la fotografia, encara que una mica diferent al ser des d'un altre angle.

1. Espectacular Ramon. No ho conec, algun dia
    a m'hi he de perdre.

1. Hola Jordi. Des de Sadernes, la caminada és molt curta. És un molt bon lloc per a fer fotografies abstractes.

2. Hola Ramon fa temps i vaig anar be sepres de penjar tu la primera entrada vaig baixar per un corriol molt dret on es troba devant el aparcament de Castell S´Espasa be pensava era la Riera d´Oix pero una pregunta ja que me encanta aquest reportage dius que es el començament de on se ajunten les dos rieres baixan per un curriol pero es de molt mal arribar hi el riu esta ple de roques i no me i va deixar arribar es que i ha algun altre lloc be com sempre un reportage fantastic i sobre tot interesant una abraçada !!

1. Hola Cinto. A la primera entrada hi vaig posar "olles de la riera d'Oix", que és com les coneixia. Però un seguidor em va corregir dient que eren "olles de la riera d'Escales". De fet, és el mateix corrent d'aigua: neix a la Vall del Bac, quan passa per Oix agafa el nom de "riera d'Oix". Al sortir d'Oix i barrejar-se amb la que prové de Beget, pren el nom de "riera d'Escales" per passar propera a Santa Maria d'Escales. I prop del pont dels Aures, al pas del Duc, es barreja amb la de Sant Aniol, agafant ja el nom de Llierca ... encara que segur que hi ha gent també l'anomena riera de Sadernes. En fi, a les capçaleres dels rius, els nom d'un mateix riu canvia en funció de per on passa.
      Per anar al lloc on s'ajunten les dues, si no recordo malament, vaig agafar un corriol abans del pont dels Aures. Però ara no recordo com era el camí. Segur que dret i pedregós.
      Una abraçada.

2. crec que vas baixar per el aparcament es molt dret be al menys seguin els teus consells jo o vaig fer mot maco aquest lloc Ramon una abraçada !!

3. Holaaaaaaaaaaa! !! Jo que chulada!!!! Dónde dijiste que se podía mirar la ruta más detallada??
    Es que yo no soy tan experimentada como tu y me pierdo fácilmente. .
    Gracias!!!

1. Hola Almudena, t'ho poso aquí mateix:
      1.- A Montagut, agafar el trencant que porta cap a Sadernes.
      2.- A Sadernes, deixar el cotxe a l'aparcament gran que hi ha passat l'hostal, ja a l'inici de la pista cap a Sant Aniol d'Aguja.
      3.- A peu, enfilar la pista en direcció a Sadernes. Passar el pont dels Aures, fer una petita pujada, i ja ets a castell s'espasa, on hi ha el segon aparcament de la zona.
      4.- Agafar el camí que hi ha darrera del cartell indicatiu (Oest - situat a l'esquerra en sentit de la marxa portada fins ara).
      5.- Ja a la llera, remontar-la cap a Nord. Al cap de molt poc veuràs una inmensa zona de còdols i la porta d'entrada al lloc.
      Espero que t'hagi set d'utilitat. :)

2. Correcció: Al punt 3, on posa "Sadernes" ha de posar "Sant Aniol d'Aguja".

4. Espectacular!!! No hi he anat mai aquí, bé a Sadernes un munt de vegades fent la ruta fins el Salt del Brull, però l'olla no i veig que és prou bonica de fer. No sé si sabria trobar el camí, s'haurà de provar. Una abraçada forta.

1. Hola Anna. Segur que sabràs trobar el camí :)
      A la resposta del comentari anterior ho he detallat.
      Espero les teves fotos :)

5. Magnific el reportatge, sobre tot les 3 imatges centrals son impegatbles i
    espectaculars. Felicitats pel teu treball.

1. Hola Leandre, enganxant la llum adeqüada, el lloc és espectacular. Aquestes només són el resultat d'una sortida bastant ràpida. Imagina't fer-ho bé !! :)

6. Bones Ramon. Sembla realment especial la quietud que es respira enmig de les roques nues. M'hi hauré d'escapar algun dia!

1. Hola Marc, t'ho recomano. Això sí, difícilment hi ha espai per a més d'un fotògraf :)

7. Només et puc dir que es espectacular, bon reportatge Ramon, una abraçada.

1. Hola Josep. I només cal caminar una mitja hora. Això sí, la baixada a la llera rellisca i és millor posar el cul a terra.