17 d’abr. 2016

Continuo visitant les comarques veïnes. Avui tocava l'Alt Empordà. El Salt del Fitó pertany a La Jonquera encara que el camí més fàcil per arribar-hi surt del costat d'El Pertús i per això ho indico així al títol. El rètol que hi ha a la base del salt ho deixa ben clar, així com també la gran alçada de 56 metres!!

He arribat per la Nacional. A la frontera m'he desviat cap a la dreta per accedir al túnel que permet travessar l'autopista i on, a l'altra costat, hi ha un aparcament gratuït. Deixat el cotxe, i tenint l'autopista a la dreta, he seguit un tros de pista que mena cap al mas de l'Illa. Abans d'arribar-hi ja he trobat l'indicador per tal d'agafar el camí que, amb marques de color groc, no he hagut de deixar.

El primer tros passa per la riba esquerra d'un petit rec, pel mig d'un bosc molt aclarit d'alzines sureres. Una vegada a dalt, al canviar de vessant, el Llobregat d'Empordà ja cau a la dreta, molt avall, i quasi tota la resta de camí és de baixada.

Arribat al salt, el Sol estava just sobre el seu inici, pel que he hagut d'esperar una bona estona. Impossible fer una foto mínimament decent amb aquestes condicions. Així que m'he assentat sobre les pedres esperant que els rajos de llum il.luminessin una mica més la caiguda i que pogués evitar el cercle solar a la composició.

Durant l'espera, he aprofitat per baixar a la gorga que hi ha a sota. Des d'aquesta es pot veure el pont penjant pel que has de passar per accedir al salt. Mentre tenia els peus en remull he fet la fotografia "documental" que teniu sobre aquestes línies. Després he tornat a pujar i, ja amb una mica més de llum i sense el Sol que em fes tant la guitza, he tret la fotografia de l'encapçalament.

Tot seguit ja he començat la tornada. Durant el camí d'anada hi ha dos trencants cap a un altre salt, el del Fitonell. He agafat el primer que he trobat al tornar. De salt no n'he vist cap (segur que no ho he investigat prou) però m'ha cridat l'atenció la gorga que queia just a sota.

La baixada no ha estat gens ni mica fàcil, però hagués estat impossible si no fos per les cadenes que hi ha per poder baixar. Mentre era a a la llera, he vist com una familia reculava al no veure-ho clar del tot.

Com que ara ja comença a fer calor, he aprofitat la gorga per fer una banyada. Estirat a les pedres, no he tardat ni cinc minuts a tornar a estar sec. M'he vestit i he tornat a enfilar per les cadenes per arribar al camí principal i tornar a l'aparcament.

El paisatge és molt diferent del que trobem a la Garrotxa, però té el seu encant. Aquesta part no deixa de ser Pirineus!!

---------------------------
Arribar fins al salt m'ha costat 40 minuts de caminada (de fotògraf). Les indicacions les he trobat a la guia Albera Sud, junt amb altres recorreguts interessants.

1.- Al Pertús, a la frontera, seguiu el carrer a la dreta. Al cap de poc agafeu el túnel permet passar a l'altre costat d'autopista, on hi ha un parking gratuït.
2.- Deixeu el cotxe i enfileu la pista que teniu al davant i que va paral.lela a l'autopista (deixant aquesta a la dreta, com si anéssiu direcció a La Jonquera).
3.- Al cap de poc, trobareu un indicador que assenyala el camí a la dreta que heu d'agafar.
4.- A partir d'aquí no hi ha pèrdua. Primer de pujada, i després de baixada, el camí porta directe al salt del Fitó, tot i que abans trobareu els trencants cap al salt del Fitonell.
---------------------------

1. Molt bona sortida! jo vaig anar-hi fa anys i estava ben eixut!

1. Hola Josep, la veritat és que no sabia l'aigua que em trobaria. Comparat amb altres fotos que he vist, en baixava poca. El salt és espectacular i la gorga de sota (la del Fitonell) molt refrescant :)

2. Un salt espectacular Ramon i un bon reportatge, ara amb el sol sempre hi han problemes, podria estar ennuvolat, axis el camí no seria tan feixuc i les fotos sense grans contrasts, pro que hi farem ... Una abraçada i salut.

1. Hola Josep. Per un moment vaig pensar que seria impossible fer la foto que volia. De tant en tant passava un núvol, però era massa prim pel que volia. Però, una vegada feta la caminada, vaig decidir que el millor rra esperar. Com dius, amb el Sol, tot queda massa contrastat. Tot i així, vaig podr obtenir una foto i no marxar amb les mans buides :)

3. Molt bona troballa Ramon es veu que per aqui i a molts gorgs i salts tambe se en troben alguns a la fageda que es troba anabt a Puig Neulos son unes que tinc pendents de fer un gran reportage Ramon una abraçada !!

1. Hola Cinto, en una excursió vaig passar per la carena del Puig Neulós i vaig quedar embadalit amb la reserva natural de la Massana. És un lloc per descobrir, però pel costat Nord, que té més aigua.