31 d’ag. 2011

He hagut de caminar força però ha valgut la pena. Quan l'única indicació que tens és un mapa, sempre costa més trobar aquests racons. Però per altra part, una vegada descoberts, la recompensa és més gran.

Després d'anar a la gorga de Salarsa a Beget, vaig tornar a Oix amb la intenció de trobar les gorgues d'en Batlle, en el camí que porta d'Oix a la Vall del Bac. Unes gorgues de les que només en coneixia el nom, descobert per casualitat a partir del mapa de l'Institut Cartogràfic de Catalunya.

Les gorgues són típiques de l'Alta Garrotxa. Aigua transparent i llit i paret de roca blanca. A la foto apareix l'aigua de color verdós. És per la molsa que s'acumula al fons, quan s'arriba a finals d'estiu, i l'aigua comença a escassejar. Però haig de dir que m'hi vaig banyar i l'aigua era completament transparent.

El nom en plural remarca que no es tracta d'una única gorga. A la foto superior apareix la primera i a la inferior la darrera a la que vaig poder accedir. Més avall n'hi havia una altra (i potser més) però un salt d'aigua massa alt em va impedir continuar.

Des d'Oix, l'excursió a peu pot suposar 1 hora de camí. El punt de partida és el trencant que hi ha abans del poble que porta cap al cementiri (o restaurant la Solèia d'Oix). En gran part és el GR-1 pel que no hi ha pèrdua. És una carretera asfaltada fins a trobar el trencant a mà esquerra que assenyala "el veïnat de Toralles". A partir d'aquí és una pista terrosa.  Primer passareu per davant de la casa d'El Forn. Després d'una baixada pronunciada creuareu la riera per un pas al mateix nivell d'aigua. A continuació torna a venir una pujada molt (però molt) pronunciada fins arribar a l'indicador del camí de la Vall de Bac, a mà dreta. En aquest punt heu de deixar la pista, el GR-1 i endinsar-vos al bosc.

El camí pel bosc és molt agradable a l'estiu. Es tracta d'un bosc molt humit a on la molsa és part de l'escorça dels arbres. Al cap de pocs minuts trobareu un trencant a mà dreta en direcció al riu que no heu d'agafar. Jo ho vaig fer però em va portar a un troç de llera completament seca. Continuant, a 10 minuts de camí des de la pista, trobareu una tanca que us barra el pas. Passada la tanca el camí continua recte però hi ha una nova desviació a la dreta cap al riu. Una vegada al riu, només caldrà que camineu uns 2 minuts aigües avall per a trobar la primera gorga.

L'excursió val molt la pena. Les gorgues són tan amagades pel que potser no hi trobareu ningú.

1. Molt bèsties aquestes gorgues! Sens dubte que quan arribi el bon temps s'hi haurà d'anar, a més que segur que no hi trobarem ningú.

Per cert, molt bona feina amb el bloc! Ens ha permès descobrir indrets impressionants d'altra banda potser mai hauríem visitat.

2. Hola Kimi, gràcies pel comentari. En quan a aquestes gorgues, un veí que es coneix molt l'alta Garrotxa, em va dir que havia tingut sort. Es veu que normalment no hi ha aigua.
    ... Potser tindràs tanta sort com jo. La veritat és que s'hi estava molt bé.

3. Hola de nou, Ramon!

Demà hem decidit amb els amics anar a buscar aquestes gorgues. Ja t'informaré del seu estat i de si ens ha estat fàcil trobar-les, si vols!

Un salut!

4. A veure si teniu sort. Tan per trobar les gorgues com que aquestes continguin aigua.
    Ja em comentaràs l'experiència.

5. Avui em visitat aquet raco de pau.
    Ha sigut molt agradable i em descobert alguna gorge mes pels voltans.
    Salut Ramon i segueix la teva pasio

6. Gràcies pel comentari. Veig que heu gaudit del lloc.

7. Aynque la información es de hace años, me ha servido mucho. Estamos en Montagut y ha sido perfecto el viaje.